Time flies echt - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Karen Besten - WaarBenJij.nu Time flies echt - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Karen Besten - WaarBenJij.nu

Time flies echt

Blijf op de hoogte en volg Karen

17 Januari 2016 | Thailand, Koh Tao

Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen.. Maar dat is een goed teken lijkt me, ik verveel me totaal niet. Allereerst nog een happy new year! Dat lijkt zelfs al weer lang geleden. Wij vierden het nieuwe jaar in Ho Chi Minh, da's nog eens wat anders dan Polsbroek! Zeker niet minder leuk, en om ons een beetje thuis te voelen hebben we ervoor gezorgd dat de Bohemian Rapsody werd gedraaid door de dj, wat vooral de Nederlanders wel konden waarderen. Het was een goed feestje!! Om ons nog meer aan de Nederlandse tradities te houden hebben we de volgende dag ook een lekkere nieuwjaarsduik genomen in een waterpark. Wat nog wel miste waren de oliebollen, maar gelukkig heeft moeders al pakken ingeslagen voor als we terug zijn. Maar goed, ik ga nog even terug naar een paar weken geleden.

We begonnen de reis door Vietnam in Hanoi. Na Myanmar waren we wel een beetje toe aan wat meer leven 's avonds, en Hanoi voldeed aan de eisen. We hebben niet zoveel cultureels gedaan, maar vooral de barretjes en eettentjes ontdekt en wat inkopen gedaan. We hadden namelijk een missie: sjaals, jassen en sokken halen ter voorbereiding op de trekking in Sapa. Het was daar namelijk 4 graden! VIER! Nog kouder dan in Nederland op dat moment. Het schijnt er super mooi te zijn, maar wij zagen vooral een wit uitzicht alsof daar het einde van de wereld was. Gelukkig was de homestay wel heel erg leuk. We verbleven samen met een ander Nederlands meisje en een Zweedse jongen bij Mao, een Vietnamees vrouwtje. Op het eerste gezicht leek ze heel onschuldig, maar 's avonds toen de kaarten op tafel kwamen kwam daar verandering. Ze maakt zelf rice wine, smerig spul dat lijkt op vodka, en had duidelijk één doel: allebei de flessen moesten leeg. Aan het einde van de avond had ze haar doel bereikt.
Een ander uitstapje dat we hebben gemaakt vanuit Hanoi was naar Halong Bay. We verbleven één nacht op de boot en één nacht op Monkey Island. Dit tripje was iets minder party, want na het avondeten vond iedereen het een mooie tijd om naar bed te gaan. En dat terwijl we daarna nog konden genieten van de karaoke op andere boten, verkeerde boot gekozen dus. Maar het was wel heel mooi.
Na Hanoi gingen we naar Ninh Binh, een soort Halong Bay op het land. Hier zijn we maar een dagje verbleven en 's avonds naar Hoi An gegaan. Het vervoer is trouwens echt top, in de slaapbussen kun je languit liggen in je eigen bedje. Alleen de mensen vonden wij wat minder. Iedereen schreeuwt en worden snel boos, en ook als ze niet boos zijn klinkt het alsof ze elkaar afmaken. En als je denkt dat je een uurtje moet wachten of de volgende bus, moet je niet ineens gek opkijken als dat er ineens vier zijn via nog weer een andere bus. Maar uiteindelijk kom je altijd aan.
Hoi An was een super leuk stadje. Heel gezellig met bruggetjes, leuke eettentjes en barretjes, strand.. wat wil een mens nog meer. Het mooiste komt nog: je kon er je eigen kleding en tassen laten ontwerpen. En wij zaten er met kerst. Best logisch dus dat we elkaar een kerstcadeautje hebben gegeven. We moesten onszelf echt inhouden en ik vind dat we trots kunnen zijn. Kerst was daar trouwens ook een groots spektakel, maar eigenlijk vooral kerstavond. Er werd afgeteld en ineens was er overal confetti en zelfs wat sterretjes, en wenste iedereen elkaar merry christmas. Heel grappig is ook dat de locals denken dat het feest echt 'merry christmas' heet. We kregen allebei een taart van het hostel want het was 'merry christmas'.
Na Hoi An vertrokken we naar Dalat voor de canyoning. We verbleven in het Family Hostel want daar hadden we veel goede verhalen over gehoord, en dat was wat.. Als je daar aankomt word je meteen omhelst door de hele staff en word je in je wangen geknepen en gekust. We konden meteen aanschuiven voor een gratis lunch en werden helemaal volgestouwd met bananen en koekjes. Dat was wel echt heel lief. Maar we moeten wel zeggen dat het na 2 nachten toch iets te veel van het goede was en niet echt ons ding. Als je even rustig beneden zat op je telefoon kon er zomaar iemand vanuit je dode hoek aankomen om je drie dikke kussen op je wang te geven of een knuffel van een minuut. Het canyoning daar was echt heel vet. Af en toe deed ik het bijna in mijn broek, maar we hebben het overleefd. Na Dalat vertrokken we dus naar Ho Chi Minh om oud & nieuw te vieren.

Het nieuwe jaar konden we niet beter beginnen dan op de Thaise eilanden. We begonnen op Koh Lipe. Dat was ook echt weer een Google plaatje! Het zeewater was niet normaal blauw en het leek wel zwembadwater zo helder. Om het hele plaatje van bounty eiland af te maken was het zand ook nog eens wit en waren de palmbomen aanwezig. We hebben heerlijk relaxed gesnorkeld en onder andere Nemo gespot. Het volgende eiland was Koh Lanta. Hier zijn de stranden iets minder mooi, maar dat zegt niks want ik ben gewoon verwend door de Filippijnen en Koh Lipe, dus ga er maar vanuit dat hier helemaal niks te klagen valt. Nog steeds heerlijk weer, aardig helder water en palmbomen! Met ons hostel hadden we iets minder geluk.. Het hostel zelf was dikke prima, maar de huisdieren die ze daar hadden vonden we minder gezellig. Er waren namelijk bedbugs! Goooor. Een Amerikaans meisje was al gebeten en ging naar een ander hostel, en nadat we een levende vriend op mijn bed hadden aangetroffen vonden we dat ook wel een goed plan. De eigenaar vond het minder leuk en noemde ons leugenaars en vond dat we de andere gasten bang maakten, en ze wilde niet geloven dat we ze echt hadden gezien. Uiteindelijk maakte ze het maar snel goed, en zijn wij naar een ander hostel gegaan. Verder hebben we hier wat leuke tentjes ontdekt en overdag heel hard gerelaxed.

De volgende stop was Koh Phi Phi. We hoorden al Geordie Shore verhalen, maar dat viel ons alles mee. Een vet toeristisch eiland en 's avonds heel veel feestjes! Één dag hebben we een boot tour gedaan langs wat mooie stranden en aapjes, inclusief muziek en allerlei watersporten. De flying fish was wel een hoogtepuntje. We konden helaas niet al te lang op Koh Phi Phi blijven, maar met een goede reden.. Want we wilden gaan duiken op Koh Tao! Back to school dus. Ik had niet gedacht dat ik het zó leuk zou vinden. De eerste dag zaten we als brugpiepers heel zenuwachtig op de boot, want je gaat uiteindelijk 18 meter diep en je mag niet zomaar in één keer naar boven als je in paniek raakt. En om je certificaat te halen moet je allemaal oefeningen doen, zoals je masker en fles af onderwater. Maar de tweede en derde dag voelde ik me als een vis in het water. Zo vet! De duikinstructeurs waren ook echt leuke idioten, maar gelukkig wel serieus onderwater. Nadat we echte duikers waren geworden, jaja, gingen we naar Koh Phangan voor de halfmoon party. Dit was in de jungle met allemaal neon verf. Dit moesten we gewoon een keer meemaken, en het was wel een ervaring. Alleen de muziek vonden wij en vele anderen niet echt top helaas, maar alsnog een leuke avond gehad. En vandaag zijn we weer teruggekeerd op Koh Tao, om nog naar het bekende punt te gaan (tick the box), en om nog wat van het nachtleven hier te ontdekken. Daar hadden we nog niet zo veel van gezien door het duiken. We hebben wel alvast van een ladyboy show mogen genieten, wat ook hilarisch was.

En dan zit het er alweer bijna op! Zo raar. Morgen hebben we dus nog onze laatste volle dag op Koh Tao, en dan vertrekken we al richting Bangkok. En als het goed is staan we dan de 21e om half 3 weer op Nederlandse bodem! Ik zou makkelijk nog wat langer hier kunnen blijven want dit is echt genieten, maar stiekem heb ik ook wel heel veel zin om iedereen weer te zien! Dus ik ga nu nog maar even heel hard genieten dan..

Kus Kaatje